تحلیل بنیادی شرکت سیمان شاهرود(سرود)
تاریخ انتشار:1402/04/24
نویسنده:عاطفه آهنگر
نوع پست : عمومی

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحيمِ

معرفی شرکت

شرکت سیمان شاهرود در تاریخ آذر 1363 در اداره ثبت شرکت‌های شاهرود به عنوان سهامی خاص به ثبت رسید و در خرداد 1366 به سهامی عام تبدیل شد. خط یک کارخانه در سال 1377 با ظرفیت 690 هزار تن در سال به بهره برداری رسید و با اجرای طرح توسعه به موجب پروانه بهره برداری در اسفند 1399، ظرفیت شرکت به 1،809،600 تن سیمان در سال در سه شیفت کاری افزایش یافت.
 تولید محصولات بتنی از مهر سال 1400 بابت مصارف داخلی و دیوار کشی اطراف کارخانه شروع گردیده و چون جواز تاسیس اخذ نشده، به مرحله راه اندازی و احداث خط تولید نرسیده است و شرکت در حال خرید ماشین آلات تکمیلی و راه اندازی و تولید محصولات بتنی می‌باشد.

در حال حاضر سهامداران شرکت به شرح زیر است:

 

 

تولید و فروش شرکت

ظرفیت اسمی تولید کلینکر شرکت یک میلیون و هفتصد هزار تن در سال و ظرفیت اسمی تولید سیمان یک میلیون و هشتصد هزار تن در سال می باشد. روند تاریخی تولید و فروش محصولات شرکت و همچنین پیش بینی سال 1401 و 1402 جهت برآورد سود و زیان به شرح جدول زیر است:

شرکت از سال 1401 شروع به صادرات مازاد کلینکر خود کرده است. شرکت در اطلاعاتی که در کدال منتشر کرده است پیش بینی نموده که در سال مالی 1402، 250 هزار تن کلینکر صادر بکند.

 

بهای تمام شده

مواد مصرفی شرکت در بخش هزینه های تولید، تنها 10 درصد از هزینه های تولید را تشکیل میدهد. 86 درصد از این هزینه ها مربوط به سربار تولید می باشد. 

با توجه به مصوبه جدیدی که راجع به نرخ گاز سوخت شرکت ها اعلام شد، قرار است از ابتدای تیر ماه 1402، گاز سوخت سیمانی ها معادل هزار تومان محاسبه خواهد شد.

در این تحلیل نیز نرخ گاز سوخت از تیر ماه به بعد همین نرخ فرض شده است.

 

مفروضات تحلیل

جهت پیش بینی سود و زیان شرکت برای سال مالی 1402، مفروضات زیر درنظر گرفته شده است:

نرخ فروش های ذکر شده در جدول زیر، برای فروش شرکت از تیر ماه تا آخر سال مالی 1402 می باشدو فروش سه ماه ابتدایی شرکت بر اساس گزاشات ماهانه کدال محاسبه شده است.

 

سود و زیان

با توجه به مفروضات عنوان شده، سود و زیان سال 1402 و روند تاریخی آن به شرح جدول زیر می باشد:

 

تحلیل حساسیت

تحلیل حساسیت سود هر سهم سال مالی 1402، بر اساس میزان حجم تولید سیمان (محور عمودی) و درصد تغییر نرخ فروش سیمان نسبت به میانگین نرخ فروش تیر ماه بورس کالا (محور افقی) به صورت زیر می باشد.

دقت شود در این تحلیل مبلغ فروش سه ماه ابتدایی سال 1402، به صورت واقعی درنظر گرفته شده است و نرخ فروش مابقی سال بر اساس میانگین نرخ فروش تیر ماه بورس کالا فرض شده است و درصد رشد آن صفر درنظر گرفته شده است.

ٱللَّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ

0 نظر

نظر جدید

×
© کپی رایت 1397. الوبورس